3 gru, 2023

Innowacja pedagogiczna

„Logopedia w ruchu – ścieżka sensoryczna jako wsparcie terapii logopedycznej” w Publicznym Przedszkolu w Czekanowie – rok szkolny 2023/2024.

Program profilaktyczny, założenia swoje opiera właśnie o zabawę i ruch, a także korzysta z następujących metod oraz koncepcji:

Logorytmika

Pedagogika zabawy (KLANZA)

Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

Metoda Paula Denissona

Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz

Techniki C. Orffa i R. Labana

Terapia miofunkcjonalną MFT – nieprawidłowy sposób połykania, tzw. typu niemowlęcego

Terapia Integracji Sensorycznej

Program dedykowany jest dzieciom w wieku 3-7 lat, a także 7-9 lat, których rozwój mowy powinien być pod stałą obserwacją ze względu na mnogość czynników środowiskowych, które mogą ją zaburzać, tj.:

• Przetrwałe i/lub częste infekcje górnych dróg oddechowych.

• Zbyt intensywne korzystanie z wysokich technologii.

• Siedzący tryb życia/pracy/zabawy.

• Brak prawidłowych wymowy wzorców w otoczeniu.

• Parafunkcje.

• Zaburzenia miofunkcjonalne.

Ruch i mowa – badania pokazują, że aktywność ruchowa wspomaga rozwój mowy.

Współczesna logopedia poszukuje nowych metod i technik wspomagających skuteczność terapii. Jedną z takich metod jest SI, której pozytywne działanie na narząd ruchu dziecka sprzyja uzyskiwaniu i utrwalaniu warunków progowych dla terapii logopedycznej: poprawie napięcia mięśniowego oraz poprawie postawy ciała.

Program ma na celu pedagogizować rodziców, jak również poprawić jakość nadawanej mowy, wypracować prawidłowe ułożenie pozycji spoczynkowej języka i warg oraz prawidłowy tor oddechowy, wzbogacić słownik czynny i bierny, usprawnić koordynację i równowagę, przyspieszyć rozwój lateralizacji i percepcji przestrzennej.

W terapii łączona jest wiedza z zakresu neurologopedii, integracji sensorycznej, integracji bilaterlnej( koordynacja i współpraca obu stron ciała w ruchu), logorytmiki i logosensoryki.

Dla kogo:

dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy

dzieci z autyzmem

dzieci z afazją

Głównym celem programu jest usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych w połączeniu z usprawnianiem dużej motoryki dzieci.

Logopedia w ruchu poprawia funkcjonowanie wielu układów naszego ciała, relaksuje i wycisza.

Neurologopeda/terapeutka SI

Edyta Stangret-Nowak