3 gru, 2023

BARDZO WAŻNE DLA RODZICA !

List logopedy do rodziców dzieci z zaburzeniami mowy

Kochana Mamo! Kochany Tato!

Pomóż opanować swojemu dziecku prawidłową wymowę.

Praca rodzica z dzieckiem od samego urodzenia ma fundamentalne znaczenie nie tylko na początkowy rozwój mowy dziecka, jego komunikację werbalną (słowną), ale też na jego przyszłość edukacyjną (pisanie, czytanie, relacje rówieśnicze).

Wg najnowszych badań dzieci z opóźnionym rozwojem mowy możemy coraz częściej spotka

w grupach przedszkolnych w wieku od 2,5 do 4 lat.

Z własnego doświadczenia pedagoga specjalnego i logopedy znam stanowisko rodziców, którzy uważają, że „ dziecko ma jeszcze czas na mówienie”. Mówią, że rozumieją własne dziecko, które mówi „ po swojemu”.

Powszechny jest pogląd, że dziecko gdy pójdzie do przedszkola, to „ się rozgada” w towarzystwie innych dzieci.

I tu często następuje rozczarowanie, ponieważ większość dzieci w najmłodszej grupie nie komunikuje się werbalnie, „ nie mówi”.

Jednym z najbardziej sprawdzających się działań jest stymulacja dziecka poprzez tzw. „ kąpiel słowną”, kiedy mówimy do dziecka od urodzenia bez zdrobnień, w spokojnym , równym tempie, używamy wyrazów prostych i łatwych do naśladowania, czytamy dziecku książeczki, czytamy bajki, bawimy się z nim słowem, śpiewamy, recytujemy wierszyki, rymowanki.

Kąpiel słowna to kontakt słowny matki z dzieckiem, relacje między matką a dzieckiem, które towarzyszą codziennym czynnościom.

Rozmawianie z dzieckiem w pierwszych miesiącach życia jest najważniejsze. Im więcej dźwięków będzie mogło naśladować, tym szybciej będzie przebiegał proces powstawania mowy.

Najistotniejsza w powstawaniu kontaktu jest więź emocjonalna matki z dzieckiem

Wg badacza( T. Zaleski) przyczyną opóźnionego rozwoju mowy są:

1. Ograniczone zainteresowanie dzieckiem ze strony najbliższych.

2. Małomówność matki.

3. Długotrwała nieobecność matki.

4. Brak lub słaby związek uczuciowy między matką a dzieckiem.

UWAGA! SZKODLIWE DZIAŁANIE URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH!

Przez ostatnie 7, 8 lat dokonują się niepokojące zmiany. Bardzo często u małych dzieci bezpośrednie kontakty społeczne są zamieniane na kontakty z urządzeniami, od grających zabawek począwszy , poprzez telewizor włączony przez cały czas, aż po własny smartfon dzieci 6 letnich lub młodszych.

Takie praktyki tłumaczone są przez rodziców brakiem czasu, nawałem pracy czy naiwnym stwierdzeniem, że dziecko w ten sposób zdobywa wiedzę o świecie.

Poruszający się obraz na płaskim ekranie telewizora, nie tworzy w umyśle małego dziecka obrazu przedmiotów istniejących w rzeczywistości, buduje fałszywe ścieżki poznania świata.

Dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym , które narażone są na odbiór bodźców z przekazu telewizyjnego, pozostają na wcześniejszym etapie rozwoju percepcji.

!!! Rodzina jest podstawowym środowiskiem wychowawczym. To w rodzinie dzieci uczą się komunikacji, reakcji na różne sytuacje czy pełnienia ról społecznych.

!!! To rodzice odgrywają ogromną role w kształtowaniu mowy własnego dziecka, ponieważ język z otoczenia kształtuje postrzeganie i rozumienie świata przez dziecko.

Prośba logopedy do rodziców dzieci z zaburzeniami mowy.

1. Całkowita izolacja dziecka od urządzeń takich, jak: telewizor, komputer, telefon, tablet.

2. Zakaz oglądania bajek, w zamian wskazane czytanie bajek, np. do snu, co uspakaja, wycisza dziecko, buduje więź emocjonalną matki z dzieckiem.

3. W sposób życzliwy i umiejętny nawiązuj kontakt słowny z dzieckiem.

4. Dostarczaj dziecku podstawowej wiedzy o otaczającym go świecie poprzez nazywanie przedmiotów i zjawisk oraz wyjaśnianie ich występowania, np. zjawiska pogodowe.

5. Wasze działania drodzy rodzice, mają ogromny wpływ na rozwój emocjonalny dziecka, ponieważ trafiając do grupy przedszkolnej , porównuje ono mimowolnie swoje umiejętności często ma to wpływ na wycofywanie się z kontaktów rówieśniczych, spowodowane niepewnością i brakiem umiejętności, które inne dzieci już osiągnęły.

6. Najprostszym i najlepszym sposobem wpływu na rozwój mowy własnego dziecka jest dostarczanie mu pozytywnych wzorców , które poza wspieraniem mowy pomogą mu w ogólnym rozwoju. Mam tu na myśli czynne uczestnictwo dziecka w pracach domowych, codziennych czynnościach.

Rodzicu! Angażuj więc swoje dziecko, np. do:

Zabawy przy gotowaniu posiłku, gdzie dziecko oprócz nazw własnych produktów, poznaje też ich smaki, konsystencje, zapach.

Pomoc mamie np. przy tworzeniu figurek z ciasta – ćwiczenie manualne, plastyczne.

Interakcje dziecka w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym z jedną osobą(matką) mają ogromny wpływ na ROZWÓJ MOWY W OKRESIE PRZEDSZKOLNYM.

Neurologopeda/terapeutka SI

Edyta Stangret-Nowak

Wszystkie reakcje:

1414